Sunday, October 16, 2011

Cinta Yang Tak Mampu Termiliki

http://haziq-cerdik.blogspot.com

Hati selalu berbisik. Bahwa sunyi selalu ada. Cinta tidak pernah ada. Sepi sentiasa menyelubungi. Diri sentiasa sendiri. Bagai malam tanpa bulan dan bintang yang sentiasa menerangi alam. Menemani angin menjadi kemestian bagi menjana diri ini untuk terus hidup. Tetapi diri tetap sentiasa terasa sunyi. Doa ku sepanjang malam, agar Tuhan menurunkan seorang insan untuk menghapus sepi di hari ku.

Akuuu… Aku adalah seorang lelaki yang sedang menuntut di sebuah pengajian di Kuala Lumpur. Aku menyewa rumah bersama rakan-rakan ku. Pada suatu hari, aku ada dengar berita yang ada seorang pensyarah baru di kolej aku. Pensyarah perempuan. Rupanya pensyarah perempuan ni, sepupu kepada rakan serumah aku. Patutlah kawan-kawan serumah aku selalu bercerita tentang penysarah ni. Aku pun tak ambil tahu sangat lah, sebab aku ni orangnya tak suka bercampur sangat. Nama penysarah tu, Ayu. Ayu Faezah. Umur dia atas aku setahun je. 24. Tapi aku dengar, kawan-kawan aku pangil dia Ayu je. Aku pun tak pernah tengok muka dia macam mana. Jadi kalau lalu sebelah memang tak kenal la kan.

Tiba suatu hari ni, pensyarah Ayu ni,buat rumah terbuka la kan. Tapi aku malas nak datang. Aku tak suka keluar rumah sangat bila dekat rumah sewa kolej aku ni. Waktu tu, aku tengah tengok tv dan tak siap apa-apa lah. Kawan-kawan aku semua dah siap dekat luar rumah untuk bergerak. Entah macam mana lah, kawan-kawan aku ni boleh paksa aku untuk pergi rumah si pensyarah Ayu ni. Tak boleh buat apa-apa, aku ikut je la sekali.

Sampai je dekat rumah dia,baru aku tahu rupanya dia Cik Ayu yang budak-budak ni selalu sebut. Waktu tu aku ingt lagi, dia pakai baju jubah. Jubah ke?? Ye kot. Pertama kali aku pandang dia, aku betul-betul tertarik dia. Seorang pun tak tahu. Aku diam je dan aku pun berbual macam biasa. Setiap perkataan perbualan yang aku bualkan seperti menjadi tidak stabil. Jantung sentiasa berdegup pantas seakan debaran menanti sang bidadari dari kayangan. Hati berpuitis mengata kata diri mu tidak lagi sepi.

Selepas daripada hari tu, aku terus cuba merapatkan diri dekat dia. Hati aku seperti terikat. Jauh mana dia terbang pasti aku terikut. Aku dapat no telefon dia. Aku sentiasa perhatikan dia bila aku di kolej. Memandang wajahnya adalah menjadi nafas bagi diri ku. Tapi aku tak berani nak telefon dia. Aku ni pemalu sikit bila dengan perempuan. Aku rasa semua orang dekat kolej kenal aku, yang aku ni pemalu. Aku msg je la dengan dia. Hari ke hari aku mangkin rapat dengan dia.

Sehinggalah aku tamat pengajian di kolej aku. Hari terakhir aku nampak dia ialah hari jumaat. Waktu tu, dia tengah lepak dekat cafĂ© kolej. Oh…Itu lah hari terkahir aku tengok dia dekat kolej ni. Huh.. Aku sedih sangat… Kerana dalam diam, hati ku telah menimbulkan satu perasaan yang tak pasti kepada dia. Sehingga diri ini berbisik, memiliki dia adalah menjadi kewajipan untuk hidup ku . Walaupun aku seorang yang ada perasaan ini,. Tetapi aku sentiasa berharap agar dia memiliki perasaan yang sama seperti aku.

Walaupun aku dah habis belajar, hubungan kami tak pernah terputus. Malah semangkin rapat. Perasaan atau bayangan??? Aku sentiasa merasa hubungan kami semangkin rapat. Sedangkan hakikatnya itu adalah pandangan dari aku seorang. Oh angin, tolong sampaikan rasa cinta ini kepadanya. Aku tidak mampu melakukan semua ini seorang diri. Tidur ku sentiasa di selubungi bayangan wajahnya. Sedangkan dia seperti tidak tahu menahu apa-apa. Lakukan sesuatu untuk diriku, tetapi aku tidak sanggup. Aku tidak mampu. Oh dunia, tolong lah diriku ini untuk mengubah mimpi atau angan-angannya menjadi realiti.

Suatu hari, aku menerima berita dari dia, dia cakap yang dia nak berkahwin. Hancur remuk, hatiiiii, perasaan, jiwaaa.. Tatkala membaca ucapannya untuk berkahwin. Termenung aku seorang diri dengan perasaan hampa. Peluang untuk ku memiliki dia telah tertutup. Angan-angan dan mimpiku tetap sentiasa menjadi mimpi dan tidak akan pernah berubah walau sedetik angin berjalan laju sekalipun. Berair mata ku. Tak seorang pun tahu. Banyak pasal dia yang aku simpan dekat diri ni. Aku ingat lagi, waktu datang rumah dia, makan nasi lemak dengan air oren. Dia cakap nasi lemak tu bukan dia yang buat tapi air oren tu je yang dia buat. Aku tak kan lupa perkataan yang benar-benar membuat aku ingin mengenali dirinya.

Saat aku menulis semua ini, di hadapan pintu masjid. Menunggu tibanya dia untuk dinikahkan dengan pasangan hidupnya. Mungkin sebentar lagi akan berakhir semua kisah ku ini. Walaupun perkenalan aku terhadap dia tidak begitu lama, tapi aku akan kenang semua kenangan ni sampai bila-bila. Di depan pintu masjid ini akan menjadi saksi kesedihan ku ini.

Ok laa.. Sekejap lagi dia mesti dah nak sampai. Aku nak pergi basuh muka dulu. Nanti dia nampak pulak yang aku menangis bila tengok dia nikah. Biar aku sendiri yang menyimpan semua ini. Ok. Assalamualaikum…


Mohd khuzarul haziq… (nukilan di malam hari)
Aku, Dia dan Kamu….
http://haziq-cerdik.blogspot.com



12 comments:

  1. len kali kalau suka, cakap terus terang. taklah melepas. :)

    ReplyDelete
  2. bersabarlah..mungkin ada yang lebih baik buat kamu..:)

    ReplyDelete
  3. sedih betul...cinta dlm hati la nie...huhu

    ReplyDelete
  4. kdg2 benda yg kita suka bkn t'cipta utk kita tp utk org lain..sabar jer la (:

    ReplyDelete
  5. mungkin bukan dia yg d tetapkan untukmu..setiap kejadian,ad hikmahnya..bile kita kehilangan org yg kta syg,kita akan dpt exactly mcm die atau yg lbih baek dari dirinya..senyum la ye..=)

    ReplyDelete
  6. :-) mungkin ada hikmah disebalik semua yang berlaku:-)

    ReplyDelete
  7. sedih la pulak kisah cerita kehidupan ni.. insya allah.. Allah janjikan yg terbaik untuk anda

    ReplyDelete
  8. tersgt sedih...
    lg sdih klu org yg kite suke 2 tahu kite suke dia,tp pilihan ati dia adalah kwn baik kite sndri...

    :(

    ReplyDelete

kOmen laa...haa..tulis jee...walaupOn anda bukan seorang blOgger pOn, tapi anda pOn bOleh cOment jugakk..dah tulis??? ok..klau dah tq.cOment anda tidak akan dipaparkan sehinga sye membaca nyee dan sye akan membalas nyeee.... Aku, Dia dan Kamu.. >si blOgger yg supOrtingg....<

Jom Lawat Page Lain...+...

Nak FOlo ikOt cni pOn bOleh laaa...Klik Jewwww