Thursday, April 28, 2011

Sentuhan Terakhir Mu


Sentuhan Terakhir Mu

Suatu ketika dahulu, aku pernah mengenali seorang perempuan yang bernama Huda. Diketika itu, aku berusia 6 tahun. Dia adalah sahabat baik ku disekolah mahu pun dirumah. Selama kami berkawan, dia memang sangat baik dengan ku. Rumahnya juga adalah bersebelahan sahaja dengan rumah aku. Keluarganya juga mengenali diriku kerana kami sering keluar bermain bersama.

Pada suatu hari, satu khabar berita aku telah terima daripada teman baik ku itu. Dia ingin berpindah ke Kelantan. Pada ketika ini kami diusia 10 tahun. Sebelum kami berpisah, dia sempat menyerahkan gambar kami bersama supaya kami menyimpan setiap satu seorang untuk dijadikan kenangan sepanjang perpisahan kami. Akhirnya aku keseorangan ditemani cahaya sepi di sini.

Hubungan kami ternyata memberi impak besar dalam kehidupan ku. Aku merinduinya sebagai teman baikku yang pernah aku kenal dan membesar bersama-sama dengannya walaupun di suatu ketika usia muda ku. Aku tanam sedalam mungkin kenangan kami supaya sentiasa bersemadi didalam hati ini.

Kini aku telah memasuki alam perkerjaan. Aku berusia  26 tahun sekarang dan aku berkerja di Kuala Lumpur sebagai juru audit. Pada suatu hari aku telah singgah disuatu kedai makan bersama rakan-rakanku. Selesai sahaja makan, aku telah pergi ke kaunter untuk membuat bayaran. Ketika aku sedang ingin mengeluarkan duit daripada beg duit aku, gambar aku bersama teman baikku iaitu Huda telah terjatuh diatas kaunter bayaran tadi. Seorang pekerja perempuan yang bekerja sebagai cashier di restoran itu telah menyambut gambar aku yang terjatuh itu.

Tiba-tiba dengan nada perlahan perempuan itu bertanyakan kepada ku sambil ingin menyerahkan gambar aku tadi: “ Ni Haziq erh???....Ni Huda lahh… Ingat lagi tak?? Ni restoran Huda…” Tersentak seketika aku. Selama 16 tahun kami berpisah akhirnya kami bertemu kembali. Syukur ku kepada Nya kerana menemukan ku kembali bersama teman lama ku yang sungguh aku rindu telatahnya. Sejak daripada itu, kami berdua kembali rapat seperti 16 tahun yang dulu. Kami sering menghabiskan masa bersama-sama.  Kami juga telah membuat keputusan untuk berkahwin.

Tiada lagi halangan perpisahan untuk kami lagi kerana kami sudah pun diikat sebagai pasangan suami dan isteri. Kini hidup ku sangat bahagia bersama teman yang dahulunya menghilang dari hidup ku dan muncul kembali. Tidak pernah terlintas olehku untuk mendirikan rumah tangga sebahagia ini. Guraun senda ku ukirkan tatkala bersamanya. Ini kerana, senyuman yang dia lukiskan dari pipi telah memberiku sejuta keyakinan hidupku.

Kini isteriku Huda telah mengandung dan memasuki bulan yang terakhirnya. Sungguh pantas masa berlalu. Tidak lama lagi aku akan menjadi seorang ayah. Pada suatu hari, isteri telah mengadu sakit perut. Mungkin saat yang ditunggu-tunggu untuk menjadi seorang ayah telah sampai ke masanya. Aku memaut isteriku yang sudah semangkin lemah itu ke kereta. Sifat ku yang kelam kabut telah membuatkan ku sendiri lupa untuk mengambil kunci kereta didalam. Aku masuk kembali ke dalam rumah untuk mengambil semula kunci kereta ku. Aku menyuruh isteriku tunggu ditepi kereta dahulu sambil ku melepaskan tangannya dan terus mengambil kunci.

Sebaik sahaja aku selesai mengambil kunci kereta, aku terus pergi ke kereta semula. Sesampai aku dikereta, aku melihat isteri ku sudah terbaring di atas jalan dengan berlumuran darah. Dia juga sudah tidak sedarkan diri. Aku terus memapahnya masuk kedalam kereta dan terus pergi ke hospital. Aku mula cemas dan risau akan keadaan isteriku. Sampai dihospital, doktor menyuruh aku menunggu diluar wad, kerana dia bimbang dengan keadaanku yang sedang lemah.

Sedang aku duduk terdiam dibangku kerusi sambil menunggu, tiba-tiba seorang doktor memanggilku. Dia berbisik kepadaku: “ En Haziq, kami berjaya menyelamatkan anak awak, tetapi maaf isteri anda tidak dapat diselamatkan”… Rebah ke bumi seluruh anggota tubuh badan ku apabila mendengar kenyataan yang  diberikan oleh doktor itu tadi. Sungguh tak sangka kebahagian yang aku miliki tidak kekal lama. Aku ditinggalkan dengan seorang anak perempuan yang aku namakannya sebagai mana yang aku dan arwah isteri ku telah rancangkan, iaitu Suhana.

Aku telah menjaga anak perempuan ku itu iaitu Suhana sampai lah dia dewasa tanpa ditemani oleh ibunya. Sering sayu dihatiku kerana mengenangkan arwah isteriku. Mungkin sudah itu takdir yang terjadi kepada diriku. Hampir setiap hari aku menangis kerana merindui arwah isteriku. Segala yang berlaku dalam hidupku, pasti akan terbayang wajah isteriku. “ Sayang… Kenapa kau biarkan aku seorang disini untuk menjaga anak kita ni??? .. Kenapa kau tidak bersama ku tatkala aku sepi seperti dulu???... dulu saat aku hendak tidur, kau selalu menyanyikan lagu untukku…tapi sekaranggggggg….ermmm… Hanya Tuhan yang tahu betapa siksanya diri ini dihujani dengan kenangan kita sewaktu diusia kanak-kanak dan sehinggalah kita kahwin”…. Raut wajah anakku diusia remajanya mirip dengan arwah isteriku dan sering mengingatkan aku akan arwah isteriku.

Kini aku telah pun diperingkat umur hujungku. Segala kenangan didunia ini akan bersemadi diatas tanahnya. Aku hanyalah manusia yang menghitung hari untuk bersama dengan arwah isteri ku Huda. “Tunggu saya erh sayangggggg…”

Sekilas cahaya bintang itu aku terpandang, terpikir oleh ku juga bahawa tercapaikah aku ke bintang itu. Mimpi ku hanyalah dongengan disiang hari. Angan-anganku adalah seperti titisan air yang pahit. Bintang yang aku pandang, yang aku mimpi dan yang aku angan-angankan telah menjelma dan menjadi hak halalku. Tetapi tidak kusangka persinggahan mu hanyalah sementara disisiku…..

Aku, Dia dan Kamu



                

16 comments:

  1. sedih la cite niiiiii...best sng2

    ReplyDelete
  2. cite ni sdih...tpi sweet...best lah..terbaik.....

    ReplyDelete
  3. ni kan mesti sinopsis daripada video clip selamat tinggal zizan dgn dina, kan?lalalalala

    ReplyDelete
  4. bru thu keeeeeee???? org len smua dah thu laaaaa...ketinggalan btOlllllllll

    ReplyDelete
  5. bukan ketinggalan ok...skang ni x sempat nak tgk tv lorh...asik bz keje jerr...laiin la u, mudah sgt terpengaruh dgn citer tv sebab asik tgk tv jer pg, ptg siang malam hahaha

    ReplyDelete
  6. opss...sori...citer betolke takneyh..????ngeee....^^

    ReplyDelete
  7. igtkn cite btl td...wt penat je melelehkan air mata...hmmm

    ReplyDelete
  8. eh , permulaan dy mcm dlm music vid ni lhaa . tp tak engat ape lagu dy . touchingg lagii :'(

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum..sungguh pilu dan teamat sedih dgr rintihan anda..seseorang yg amatkita syg tp akhirya hanya tinggal kenangan..sungguh perit rasanya...ni lah masa yg ada kita membahagiakan pasangan kita dgn tunjukkan ksh sayang kita tpi bukan sebaliknya dgn bpikir hanya keseronokkan ,mencari kesengan dan kita abaikan pasangan kita kerana kita tidak thu nyawa kita bila or mati bila..hidup ni hanya sekali dalam hidup...jgn sia siakan hidup kita dan masa depan kita..sume impikan ada keluaga yg bahagia wlupun hanya seketika...

    ReplyDelete

kOmen laa...haa..tulis jee...walaupOn anda bukan seorang blOgger pOn, tapi anda pOn bOleh cOment jugakk..dah tulis??? ok..klau dah tq.cOment anda tidak akan dipaparkan sehinga sye membaca nyee dan sye akan membalas nyeee.... Aku, Dia dan Kamu.. >si blOgger yg supOrtingg....<

Jom Lawat Page Lain...+...

Nak FOlo ikOt cni pOn bOleh laaa...Klik Jewwww